تکین وب | آموزش برنامه نویسی
تکین وب | آموزش برنامه نویسی

آشنایی با دستورات ساده جاوا

۳ بهمن ۱۳۹۴

برای آن دسته از افراد علاقه مند به شیء گرایی ، یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا به راحتی صورت می گیرد . بسیاری از دستورات ابتدایی این زبان مانند ++C  می باشد و ما در اینجا فقط به قسمتهایی از این زبان می پردازیم که تازگی دارند .

برای شروع به تعریف کلاس HelloWorld می پردازیم . اگر با نحوه ی ایجاد یک پروژه ی جدید در نت بینز آشنا نیستید ، می توانید به قسمت برنامه نویسی جاوا در محیط NetBeans مراجعه کنید.

بعد از ایجاد یک پروژه جدید ، می خواهیم به چاپ یک نوشته در جاوا با دستور ()System.Out.println بپردازیم .

package helloworld;
public class HelloWorld {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello World!!");
    }   
}

همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، main برنامه در داخل یک کلاس قرار دارد . main این کلاس void یا پوج برمی گرداند . سطح دسترسی این تابع public یا عمومی است و static نیز می باشد (دلیل static بودن این تابع را در قسمتهای بعدی توضیح خواهیم داد) اما منظور از String[] args این است که main پارامتری به نام args دارد که به آرایه ای از string ها اشاره می کند . این آرایه قبل از اینکه main کنترل برنامه را در دست بگیرد توسط جاوا ساخته می شود . عناصر این آرایه شامل متنی از خط فرمان است که برنامه را شروع می کند . مثلا فرض کنید ، برنامه با خط فرمان زیر شروع شده باشد :

C:\>java StringDemo stringA stringB stringC

commandLine

به جای args می توانید هر نام دلخواه دیگری را نیز انتخاب نمایید .

برای نمایش یک نوشته و … در جاوا از دستور ()System.out.print استفاده می کنیم . توجه کنید که جاوا نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس است بنابراین باید دقت کنیم که System با S نوشته شود . چون میخواهیم Hello World به صورت رشته ای چاپ شود ، باید آنرا درون ” ” (دابل کوتیشن) قرار دهیم . اگر دقت کرده باشید در داخل کد برنامه در آخر print ، از ln استفاده شده است. این به نحوه ی نمایش نوشته در خروجی برمی گردد. می توانید  خودتان امتحان کنید . یعنی یکبار از print و بار دیگر از println برای چاپ Hello World استفاده نمایید .

در جاوا می توان از n\ برای رفتن به خط جدید ، t\ به منظور ایجاد تب استفاده کرد که به آنها Escape Sequence می گویندکه یکی از آنها u\  می باشد . فرض کنید می خواهید در نوشته ی خود از حروف یونانی و یا حروف فرانسوی و …. و به طور کلی از حروفی که در keyboard  وجود ندارند استفاده کنید . برای این کار باید u\ که از استاندارد  یونی کد استفاده می کند ، استفاده نمایید . درواقع باید بررسی کنیم که مثلا  کد معادل یونی کد کارکتر آلفا چیست ؟!برای این کار باید عدد یونی کد آن کارکتر را در مبنای هگزا دسیمال در مقابل u بنویسیم:

System.out.println("\u00fa");

مثلا عبارت ۰۰fa کارکتر ú را در خروجی  نمایش خواهد داد . دقت کنید  که محدوده ی کدهای یونی کد از ۰۰۰۰ تا ffff می باشد .

u1

حال برای اجرا کردن برنامه از علامت but_run که در نوار ابزار قرار دارد ، استفاده می کنیم . اگر با عبارت BUILD SUCCESSFUL که در پایین نت بینز بعد از اجرای برنامه ، ظاهر می شود روبرو شدید ، یعنی برنامه بدون خطا بوده است و شما می توانید خروجی مورد نظر خود را مشاهده نمایید .

run

انواع متغیرها در جاوا

در جاوا دو دسته کلی متغیر وجود دارد :

متغیرهای اولیه یا primitive variables که این دسته ۸ نوع متغیر می باشند و شامل int ، float ، double ، short ،long ،byte ،boolean ، char می باشد .

با  نوع int ، float ، double و char آشنا هستیم . در اینجا به معرفی ۴ نوع دیگر خواهیم پرداخت :

short : برای نمایش اعداد صحیح که محدوده ای بین ۱-۲۱۵ تا ۲۱۵– (حدود ۳۲۰۰۰+ تا ۳۲۰۰۰-) را دارند .

long : برای نمایش اعداد صحیح خیلی خیلی بزرگ !!

byte : برای نمایش اعداد صحیح از ۱۲۸+ تا ۱۲۸-

boolean : درستی یا نادرستی یک عبارت (توجه کنید مقدار اولیه آن false  می باشد)

نوع دیگری از متغیرها ، متغیرهایی غیر از دسته ی اول می باشند . مثلا فرض کنید ساختاری تحت عنوان student داریم . می توان یک نمونه از این ساختار داشته باشیم . یعنی به آن به چشم یک متغیر نگاه کنیم .(با این ویژگی در ادامه آشنا خواهیم شد .)

کلاس Scanner

از آنجا که هر چیزی در جاوا یک شیء است ، بنابراین برای گرفتن اطلاعات از ورودی لازم است یک شیء ساخته شود . در گذشته مثلا باید برای اعلام اینکه میخواهند از ورودی اطلاعاتی را دریافت کنند ، مجبور بودند کلاسهایی را تعریف کنند که این کار را انجام دهد . اما بعدها کلاسهایی را در هسته ی اصلی جاوا تعریف کردند که یک برنامه نویس جاوا می تواند با استفاده از آن فقط یک نمونه بسازد و به راحتی از ویژگی های آن کلاس استفاده کند .

کلاس scanner هم یکی از آن کلاسهاست که در هسته ی اصلی جاوا تعریف شده است و کافی است با استفاده از اپراتور new یک نمونه از آن را برای گرفتن اطلاعات از کاربر و یا هر چه به  گرفتن ورودی ربط دارد ، ایجاد کنیم .

ساخت این شیء از کلاس scanner باید توسط یک تابع به نام constructor انجام شود . constructor یا سازنده ، یک تابع از کلاس scanner است که مقدار خروجی ندارد (نداشتن مقدار خروجی به این معنا نیست که تابع پوچ برگرداند) . برای ساخت یک شیء از کلاس scanner به صورت زیر عمل می کنیم :

Scanner input = new Scanner(System.in) ;

input یک شیء از کلاس scanner می باشد . همانطور که می دانید constructor یک کلاس باید هم نام کلاس باشد . در اینجا نیز چون نام کلاس Scanner است ، باید بعد از کلمه کلیدی new از نام constructor کلاس Scanner استفاده کرد . این سازنده دارای پارامتر ورودی می باشد و آوردن System.in به این معناست که ورودی توسط آن چیزی که کاربر از طریق keyboard وارد می کند ، وارد می شود .

اما بعد از نوشتن این دستور میخواهیم مقداری که از ورودی خوانده می شود در یک متغیر قرار بگیرد . برای مثال فرض کنیم متغیر که از ورودی خوانده می شود از نوع int می باشد ، بنابراین باید به صورت زیر عمل کنیم :

int x = input.nextInt();

کد بالا نشان می دهد که ما تابعی به نام ()nextInt را از کلاس Scanner توسط شیء ای که از آن ساخته ایم ، فراخوانی کرده ایم و آن را در متغیر x  که از نوع int است ، ریخته ایم . توجه کنید که در nextInt ، کلمه Int باید با I نوشته شود . شما با زدن دات بعد از input به طور اتوماتیک لیستی از توابع را مشاهده خواهید کرد . برای مثال اگر متغیری را از نوع Float تعریف کردید باید به صورت زیر بعد از دات از ()nextFloat استفاده نمایید :

float x = input.nextFloat();

حال برای نمایش آنچه از ورودی از کاربر گرفته می شود ، از همان دستور ()System.out.println  استفاده می کنیم . اما اینبار باید در داخل پرانتز متغیر x  قرار گیرد :

 System.out.println(x);

بعد از اجرای این کدها به خطا برخورد خواهید کرد . دلیل این خطا نیز ناشی از عدم تعریف کتابخانه ای است که کلاس Scanner در آن قرار دارد . لذا باید با دستور زیر را در بالای برنامه تعریف کنیم :

 import java.util.Scanner ;

این یک اعلان است تا به برنامه بگوییم که می خواهیم از کلاس Scanner استفاده کنیم . درنهایت باید کد زیر را برای اجرا داشته باشیم :

package helloworld;
import java.util.Scanner ;
public class HelloWorld {
    public static void main(String[] args ){
        Scanner input = new Scanner(System.in) ;
        int x = input.nextInt();
        System.out.println(x);
        
    }  
}

حال با زدن دکمه ی run برنامه اجرا می شود . توجه کنید که برنامه منتظر خواهد بود تا شما عددی را به عنوان ورودی وارد کنید . سپس با زدن دکمه ی Enter عددی را که وارد کرده اید با پیغام BUILD SUCCESSFUL ، در خروجی مشاهده خواهید کرد ….

در ضمن اگر اینستاگرامی هستید حتما @Takinweb را فالو کنید….

درباره ی عطیه رحمانی

دیدگاه ها

دیدگاه خود را به ما بگویید.

کلیه ی حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به سایت تکین وب می باشد و کپی برداری و بازنشر آن بدون ذکر منبع کاری غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
کانال تلگرام تکین وب